Producenci
Kalendarium Kanału Elbląskiego
Kalendarium Kanału Elbląskiego

Najważniejsze wydarzenia w historii tworzenia i istnienia Kanału Elbląskiego:

Początek XIX w. – dwory Fryderyka I, II i III rozważają możliwość wodnego połączenia do celów gospodarczych Prus Wschodnich z Morzem Bałtyckim.
Rok 1825 – decyzja elbląskich deputowanych do Landtagu Prowincji Pruskiej o potrzebie budowy kanału łączącego Jeziorak i Drużno.
Lata 1825-1837 – powstały pierwsze zręby projektu budowy kanału.
Rok 1837 – decyzja o finansowaniu inwestycji.
Lata 1837-1844 – rozwinięcie koncepcji budowy kanału autorstwa inż. Georga Jacoba Steenke.
Rok 1844 – rozpoczęcie budowy kanału na szlaku Jeziorak – Piniewo oraz Drużno – Jelenie.
Rok 1850 – dojrzewa idea budowy suchych pochylni.
Rok 1852 – rozpoczęcie żeglugi na odcinku Jeziorak - Piniewo oraz Miłomłyn – Ostróda z punktem przeładunkowym w Karczemce.
Do 1860 roku – wykonano już 4 pochylnie: Jelenie, Kąty, Oleśnica i Buczyniec.
Rok 1860, 31 sierpnia – pierwszy próbny rejs po Kanale Elbląskim - oficjalne otwarcie Kanału Elbląskiego.
Rok 1861 – ogłoszenie „Regulaminu Kanałowo–Policyjnego”.
Lata 1872–1876 – wykonano 2 śluzy: Mała Ruś, Ostróda i oddano do użytku odcinek kanału Ostróda–Staszkowo.
Lata 1874–1881 – zbudowano pochylnię w Całunach.
Rok 1912 – pierwszy rejs turystyczny łodzią motorową „Lilia Wodna" Adolfa Tetzlaffa (ur. w Zalewie 1886 r., zm. w 1952 r.). Adolf Tetzlaff kupuje drugi statek flagowy "Herta".
Rok 1925 – kolejnym nabytkiem armatora żeglugi śródlądowej zostaje jednostka wycieczkowa "Heini".
Rok 1927 – żegluga turystyczna po kanale wzbogaciła się o czwarty statek "Konrad", w tym roku uruchomiono regularne rejsy pasażerskie w letnich okresach.
Lata 1921–1931 – dokonano pierwszych znaczących przebudów jazów i bram ochronnych śluzy Miłomłyn, Zielona i Ostróda.
Rok 1947 – ponownie uruchomiono szlak dla ruchu turystycznego po zniszczeniach drugiej wojny światowej. Wznowienie żeglugi nastąpiło dzięki staraniom Adolfa Tetzlaffa i Zygmunta Mianowicza. Armatorem kanału została Żegluga Gdańska. W latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku nowym armatorem kanału zostaje Żegluga Mazurska w Giżycku.
Rok 1978 – Kanał Elbląski zostaje wpisany decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Elblągu do rejestru zabytków (Nr 42/78), jako zabytek techniki.
Rok 1979 – Kanał Elbląski zostaje wpisany decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie do rejestru zabytków (Nr 1413/79), jako zabytek techniki.
Rok 1992 – żeglugę po kanale przejmuje samorząd miasta Ostródy.
Rok 1999 – Żegluga Ostródzko-Elbląska kupuje nowy statek „Ostróda"; biała flota liczy obecnie 7 statków.
Rok 2004, 2006 - przyjecie Programu rozwoju turystyki w obszarze Kanału Elbląskiego.
Rok 2006 – powołanie Stowarzyszenia Łączy Nas Kanał Elbląski Lokalna Grupa Działania.
Rok 2007 – Żegluga Ostródzko – Elbląska przewozi 45 tysięcy turystów.
Rok 2009 – Żegluga Ostródzko-Elbląska przewozi 40 tysięcy turystów.
Rok 2009 – w sezonie turystycznym dziennie przez pochylnie przechodzi średnio 40 jednostek pływających.
Rok 2010 – otwarcie przez Powiat Elbląski Bazy Rekreacyjno-Biwakowej przy dolnym stanowisku pochylni Buczyniec.
Rok 2010 – obchody 150 rocznicy uruchomienia Kanału Elbląskiego, 31.08.2010 r. w Buczyńcu i Ostródzie.
Rok 2011, 14 stycznia – decyzją Prezydenta RP Kanał Elbląski uznano za Pomnik Historii.
Rok 2011, 4 lipca – podpisana umowa na rewitalizację szlaku Kanału Elbląskiego, w tym 5 pochylni i 4 śluz; rozpoczęcie prac inwestycyjnych – po 15 sierpnia 2011 roku; finansowanie w ramach PO Innowacyjna Gospodarka - 57 mln zł dotacji.
Rok 2011, 9 lipca – zorganizowano loty balonowe im. Bogusława Stankiewicza nad Kanałem Elbląskim; finansowanie w ramach osi 4 LEADER PROW na lata 2007-2013 kwotą 25.000 zł.
Rok 2012, 26 października – odebrano roboty w ramach: Rewitalizacji szlaku Kanału Elbląskiego na odcinku Miłomłyn-Ostróda-Stare Jabłonki, Miłomłyn-Iława, Jezioro Ruda Woda-jezioro Batrężek. Wartość całkowita zadania wyniosła 20.376.652,83 zł.
Rok 2013, 13 stycznia – podpisana umowa RZGW Gdańsk-Mostostal Warszawa na Rewitalizację szlaku Kanału Elbląskiego na odcinku Pochylnia Buczyniec-Pochylnia Całuny w 2 etapach:
– I etap: remont, odbudowa i budowa konstrukcji hydrotechnicznych, przebudowa torowisk, remont kanałów obiegowych, remont urządzeń technologicznych pochylni Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny, remont maszynowni pochylni Całuny;
– II etap: zagospodarowanie pochylni i remont budynków maszynowni pochylni Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny, remont budynków socjalnych na pochylniach Kąty, Jelenie, Całuny, budowa sieci sanitarnych, dróg wewnętrznych i ciągów pieszych oraz nowej Izby Historii Kanału Elbląskiego na pochylni Buczyniec, budynku socjalnego na pochylni Oleśnica i rozbiórka starego.
Rok 2014 – Rewitalizacja szlaku Kanału Elbląskiego c.d.
Rok 2015, 29 maja – zakończenie realizacji Projektu: "Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno-Miłomłyn, Miłomłyn-Zalewo, Miłomłyn-Ostróda-Stare Jabłonki" - przekazanie obiektu do eksploatacji.
Rok 2016 – przyjęty Program Rozwoju Turystyki przez Związek Gmin Kanału Ostródzko-Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego.
Rok 2016, 30 czerwca – 215 urodziny Georga Jacoba Steenke - twórcy, budowniczego i administratora systemu wodnego Kanału Elbląskiego. Uroczystości w Izbie Historii Kanału Elbląskiego w Buczyńcu.
Rok 2016, 20 września – przyjęty Raport z badania potencjału turystyczno-kulturowego Szlaku Kanału Elbląskiego.
Rok 2017, 17 stycznia – zawarte porozumienie o współpracy w zakresie rozwoju i promocji Krainy Kanału Elbląskiego 5 partnerów: Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Miasto Elbląg, Powiaty: Elbląski, Iławski, Ostródzki.
Rok 2017 - rozpoczyna rejsy na Kanale Elbląskim nowy armator ze statkiem Bursztyn.
Rok 2017, 30 listopada – pierwsze posiedzenie Rady Naukowo-Programowej ds. Szlaku Kulturowego Kanału Elbląskiego.
Rok 2018, 31 marca – przyjęta koncepcja budowy i upowszechniania sieciowych marek turystycznych Krainy Kanału Elbląskiego i ich komercjalizowania.
Rok 2018, 22 maja – przyjęte dokumenty powołania Ekomuzeum Krainy Kanału Elbląskiego.
Rok 2018 – przyjęcie nazwy Związek Gmin Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego.
Rok 2018 – rozpoczyna rejsy na Kanale Elbląskim kolejny przewoźnik statkiem Bursztyn.
Rok 2019 – rozpoczyna rejsy na Kanale Elbląskim kolejny przewoźnik statkiem Zefir.
Rok 2019 – powstaje nowa trasa rowerowa Kanału Elbląskiego Elbląg-Ostróda.
Rok 2019, 22 września – uroczyste obchody 175-lecia urodzin Kanału Elbląskiego w Miłomłynie.
Rok 2020 – obchody 160-lecia otwarcia Kanału Elbląskiego.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl